دیدگاهنمایشگاه‌ها

توجه به بازیافت و پایداری، ملموس‌ترین رویکرد ایتما 2023

مصاحبه ماهنامه «صنعت نساجی و پوشاک» با مهندس امیرمسعود بزرگیان مدیرعامل شرکت ژیناتکس

* به عنوان اولین سوال، خودتان و شرکت ژیناتکس را برای خوانندگان نشریه معرفی بفرمایید.
با سلام من امیر مسعود بزرگیان هستم، دانش‌آموخته مهندسی نساجی از دانشگاه امیرکبیر تهران و از سال ۱۳۷۳ تاکنون در صنعت نساجی کشور مشغول به کار بوده‌ام. سوابق کاری من در حوزه‌های متفاوت شامل: مطالعات فنی و اقتصادی حوزه سرمایه‌گذاری، تکنولوژی‌های جدید، طراحی محصولات، تامین ماشین‌آلات خطوط تولید نساجی، طراحی، محاسبه، مهندسی جزئیات پروژه‌ها و همچنین مدیریت پروژه احداث کارخانه و نصب و راه‌اندازی خطوط نساجی با تمرکز بیشتر روی منسوجات بدون بافت و تکنیکال تکستایل بوده است.
در شرکت ژیناتکس ما علاوه بر ارائه خدمات مهندسی و مشاوره فنی به عنوان نمایندگی انحصاری تعدادی از کمپانی‌های اروپایی که در تراز اول تکنولوژی ساخت ماشین‌آلات و خطوط منسوجات بی‌بافت و منسوجات فنی و تامین هواسازهای تخصصی نساجی می‌باشند، فعال هستیم.

* چندمین دوره‌ای است که در نمایشگاه ایتما شرکت نمودید و ارزیابی کلی جنابعالی در مورد نمایشگاه ایتما 2023 و همچنین ویژگی‌های ممتاز و متمایز این دوره از نمایشگاه چیست؟
نمایشگاه ایتما ۲۰۲۳ میلان پنجمین دوره حضور من در نمایشگاه‌های ایتما بود. نمایشگاه این دوره هم از نظر وسعت و تعداد کمپانی‌های شرکت‌کننده و هم از بابت چگونگی مدیریت نمایشگاه و ارائه سرویس‌های ممتاز در حین برگزاری یکی از موفق‌ترین نمایشگاه‌های ITMA بوده که من در آن شرکت کرده‌ام. گردهم آمدن طیف وسیعی از فعالین نساجی از تمام دنیا اعم از سازندگان ماشین، تامین‌کنندگان مواد اولیه و محصولات، مدیران و مهندسان نساجی یک فرصت ممتاز برای کسب اطلاعات و آگاهی از آخرین تحولات این صنعت و تغییر رویکرد و جهت‌گیری‌های کلان این صنعت در تمام زیرشاخه‌های نساجی بود. همچنین تدارک اینترنت رایگان و پرسرعت در تمامی محیط نمایشگاه ایتما از مزیت‌های ویژه این نمایشگاه محسوب می‌شد؛ موضوعی که بیشتر از آنچه تصور می‌شود مفید واقع شد. شرکت‌کنندگان از این بستر مهیا برای افزایش بازدهی بازدید خود به خوبی استفاده کردند و علاوه بر آن اطلاعات قابل‌توجهی توسط شرکت‌کنندگان در رسانه‌های اجتماعی به صورت آنلاین منتشر گردید که از ویژگی‌های ممتاز این دوره از نمایشگاه بود.
به صورت مشخص ما در هر دوره از نمایشگاه‌های ایتما منتظر نوآوری‌های جدید، افزایش سرعت تولید در ماشین‌آلات، تلاش در خصوص کاهش مصرف انرژی مصرفی، آب و افزایش راندمان مواد شیمیایی و کاهش ضایعات، معرفی تولیدات دانش‌بنیان و مبتکرانه و… می‌باشیم. قطعا در تمامی موارد فوق می‌توان موارد زیادی به عنوان مصداق هریک از موضوعات بیان کرد، اما رویکرد ممتاز و ویژه‌ای که من می‌توانم به عنوان ملموس‌ترین رویکرد نمایشگاه از آن نام ببرم، توجه فوق‌العاده به موضوع بازیافت مواد، منسوجات و البسه مستعمل، circularity مواد و پایداری آن در چرخه تولید به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از تولید بی‌رویه و همراهی با ملاحظات زیست‌محیطی برای یک توسعه پایدار در حوزه منسوجات بود.
تعداد شرکت‌کنندگان ایرانی به‌رغم مشکلاتی که برای دریافت ویزا و سایر موارد داشتند، بیش از حد انتظار بود. از طرف دیگر حضور تعدادی از شرکت‌های ایرانی به عنوان غرفه‌دار ارزشمند بود. هر چند که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها و مشکلات عدیده‌ای که امروز بنگاه‌های نساجی ایران دارند، بعید به نظر می‌رسد حضور پرتعداد بازدیدکنندگان ایرانی کمک قابل‌توجهی به انتقال تکنولوژی و انجام قرادادهای تجاری و خرید تکنولوژی یا ماشین‌آلات، داشته باشد. از طرف دیگر حضور شرکت‌های غرفه‌دار ایرانی را می‌توان بیشتر به عنوان یک حضور سمبلیک تعبیر کرد که بعید می‌دانم در کوتاه‌مدت تحول ملموسی را برای این شرکت‌ها به دنبال داشته باشد اما نفس شرکت ایرانیان برای معرفی توانمندی‌های داخلی در المپیک بزرگان نساجی جهان قابل‌تقدیر است.

* مهم‌ترین تکنولوژی‌ها، نوآوری‌ها، ماشین‌آلات و محصولاتی که در نمایشگاه ایتما 2023 توجه شما را به خود جلب کردند، چه مواردی بودند و مخصوصا در زمینه کاری خودتان، چه نکات برجسته‌ای را مشاهده نمودید؟
نمایشگاه ایتما از معدود نمایشگاه‌های نساجی می‌باشد که تقریبا تمامی گرایش‌ها در آن شرکت دارند و طبیعتا بررسی تمام نقاط ممتاز تکنولوژی در تمام این بازه وسیع از توان من خارج بود. در حوزه منسوجات بی‌بافت و تکنیکال تکستایل‌ها که موضوع مورد علاقه من می‌باشد، توجه به بازیافت مواد اولیه و استفاده از آن در تولید منسوجات حجیم بی‌بافت برای کاربرد‌های طولانی‌مدت موضوعی بود که به صورت ممتاز مورد توجه شرکت‌های سازنده ماشین‌آلات بود، این رویکرد به عنوان راه حلی کارآمد برای کنترل بهینه انواع ضایعات نساجی در نمایشگاه این دوره جایگاه ممتازی داشت.
تولید پنل‌های خود ایستا برای ساخت ساختمان‌های سبک، لایه‌های ایزولاسیون گرما و صوت با تنوع بسیار بالا برای ساختمان، خودروسازی و … از دیگر نوآوری‌های قابل ذکر در نمایشگاه امسال بود. همچنین استفاده از لایه‌های حجیم پیشرفته به عنوان جایگزین در انواع فوم در ساخت مبلمان، کالای خواب و صندلی خودرو … یک گرایش قابل‌توجه در این بخش بود. از طرف دیگر سیستم‌های تهویه نساجی و تمرکز روی جمع‌آوری و تفکیک ضایعات نساجی به جهت استفاده مجدد و بهینه‌سازی‌هایی که توسط سازندگان تهویه نساجی برای پاسخگویی به این نیاز ارائه شده بود، قابل‌توجه بود.

* اگر بخواهید تجربه حضور خود در نمایشگاه ایتما 2023 را در یک جمله یا یک پاراگراف خلاصه نمایید، این جمله یا پاراگراف چه خواهد بود؟
هر بار که در نمایشگاه ایتما یا هر اتفاق بین‌المللی دیگر شرکت می‌کنم متوجه فرصت‌های فراوانی می‌شوم که صنعت نساجی ما بالقوه در اختیار دارد و سال از پس سال این فرصت‌های ویژه به پای مشکلات سیاسی و تحریم‌ها و البته بی‌توجهی مسئولان صنعت کشور از بین می‌رود. سال‌هاست که منتظر تغییری ولو اندک هستیم که شرایط را به‌گونه‌ای تغییر دهد که اهالی نساجی ایران بتوانند لااقل بخشی از فرصت‌های طلایی را در خدمت توسعه صنعت و شکوفایی بنگاه‌های نساجی قرار دهند؛ اما متاسفانه هر سال دریغ از سال قبل.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا