دیدگاهمطالب ویژهنمایشگاه‌ها

از نوآوری تا تحول در دنیای منسوجات

مصاحبه «ماهنامه صنعت نساجی و پوشاک» با مهندس نیما اخوان مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت پارسیان پلی‌تکس

معرفی
من نیما اخوان هزاوه، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت پارسیان پلی تکس هستم. در ارتباط با تحصیلات در مقطع کارشناسی با تحصیل در دو رشته مهندسی شیمی و مهندسی نساجی فارغ‌التحصیل شدم. سپس در مقطع ارشد MBA اجرایی از دانشگاه UMEF سوییس دریافت کردم و الان هم مشغول گذراندن دوره DBA هستم. چند سالی است که به‌دلیل علاقه‌مندی بسیار به حوزه مشاوره تصمیم به ورود به این حوزه گرفتم و در این زمینه با گذراندن دوره‌های حرفه‌ای مدیریتی مانند دوره مدیرعاملی و دوره حرفه‌ای مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری و اخذ مدارک مرتبط به‌طور جد وارد حوزه مشاوره شدم. همچنین اینجانب جز معدود فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی شیمی و مهندسی نساحی در ایران هستم که موفق به اخذ مدرک بین‌المللی CMC (مشاور مدیریت صلاحیت‌دار) شده‌ام.
همزمان از آنجاکه در دنیای امروز رقابت بسیار شدیدی بین سازمان‌های اقتصادی حکمفرماست، بحث مدیریت پروژه امری بسیار حیاتی است؛ نتیجتا نیاز به کسب مهارت در این زمینه باعث شد تا با گذراندن دوره‌های مربوطه ورود جدی به سازوکار PMP داشته تا از سازمان مدیریت پروژه PMI نسبت به اخذ مدارک مرتبط اقدام نمایم. از طرفی چون ارزیابی و مدیریت ریسک یکی از برجسته‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های مشاوره مدیریت است به این حوزه نیز ورود پیدا کردم و در آینده نزدیک با اخذ مدرک مربوطه از سازمان PMI آمریکا به عنوان RMP نایل خواهم شد.
در ارتباط با شرکت پارسیان پلی‌تکس، این شرکت در سال 1385 توسط جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امیرکبیر و با حمایت بزرگان صنعت تاسیس گردید. گستره خدمات شرکت پارسیان پلی‌تکس در صنعت نساجی، پلیمر و پتروشیمی است. این شرکت به عنوان یک شرکت ارائه‌کننده Total Solution در ایران نسبت به ارائه تمامی خدمات مورد نیاز صنعت اقدام می‌نماید؛ از قبیل کلیه خدمات مشاوره مدیریت، خدمات مشاوره اقتصادی و سرمایه‌گذاری و خدمات مشاوره فنی مهندسی و همچنین اجرای پروژه‌ها به‌صورت Turn Key و یا EPC. مضافا این شرکت در بخش بازرگانی خود با داشتن نمایندگی‌های انحصاری از شرکت‌های معتبر اروپایی و ژاپنی در حوزه تکنولوژی‌های صنعت نساجی و پلیمر و همچنین تامین تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت به ارائه خدمت مبادرت می‌ورزد.

چندین بار است که در نمایشگاه ایتما شرکت کردید و مهم‌ترین ویژگی‌ها و وجوه تمایز این دوره از نمایشگاه نسبت به ادوار گذشته را در چه مواردی می‌دانید؟
این چهارمین دوره‌ای بود که من از نمایشگاه ایتما بازدید داشتم. مهم‌ترین وجه تمایز این دوره برگزاری اولین مگانمایشگاه ایتما بعد از دوران پاندمی کرونا بود و همانطور که می‌دانیم دوران کرونا با ایجاد محدودیت‌هایی تاثیر منفی در زندگی شخصی و همچنین اجتماعی افراد گذارده بود که در نتیجه باعث کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری‌ها در سراسر دنیا شده بود. در این دوره، مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان با شور و شعف بسیار در نمایشگاه شرکت کرده بودند زیرا غرفه‌گذاران با ارائه جدیدترین تکنولوژی و نوآوری‌های خود آماده جذب مشتری و از سوی دیگر بازدیدکنندگان پس از افول سرمایه‌گذاری، خود را آماده توسعه و نوسازی کرده بودند. نکته جالب‌توجه اینکه انتظار برگزارکنندگان نمایشگاه بازدید حدود 100 هزار نفر از نمایشگاه بود درحالی‌که آمارها حکایت از بازدید بیش از 111 هزار نفر از 143 کشور دنیا داشت که بیش از 10 درصد فراتر از انتظار بود. بیشترین بازدیدکنندگان به ترتیب متعلق به ایتالیا با 29 درصد؛ ترکیه، هند و آلمان هر کدام 6 درصد؛ فرانسه با 4 درصد و در نهایت برزیل با سهم 3 درصد از کل بازدیدکنندگان بود. البته بازدیدکنندگان ایرانی که معمولا جز 10-15 کشور اول در آمار بازدیدکنندگان قرار داشتند امسال به‌دلیل مسائل مختلف مانند عدم اعطای ویزا به تمام درخواست‌های روادید به سفارت‌های اروپایی بالاخص ایتالیا و همچنین افزایش نرخ ارز و سایر مسائلی که گریبان‌گیر شرکت‌هاست، احتمالا نتوانستند که رکوردهای قبلی خود را بشکنند. شایان ذکر است حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه از موارد مورد توجه برای ما ایرانی‌ها بود که قطعا باید به فال نیک گرفت؛ البته این دوره اولین ایتما نبود که شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه مشارکت می‌کنند و غرفه‌گذاری ایرانی‌ها قبلا هم مسبوق به سابقه بوده است.
نمایشگاه ایتمای میلان 2023 به جای 19 بخش ایتما 2019، در 20 بخش مختلف برگزار گردید و امسال برای اولین بار یک فصل/بخش جدید به نمایشگاه اضافه شده بود در زمینه کامپوزیت‌ها تحت عنوان:
machinery for reinforcement structure for composites, auxiliary machinery and accessories
نکته دیگر بخش Startup Valley بود. در این دوره سازمان Cematex با فراخوانی که منتشر کرده بود از بین تعداد زیادی استارت‌آپ که درخواست حضور در این رخداد عظیم را داشتند نهایتا 15 استارت‌آپ را برگزید و از تمام آنها تحت عنوان startup Valley حمایت نمود. این استارت‌آپ‌ها شامل تخفیفی ویژه در اجاره‌بهای غرفه به‌انضمام معرفی آنها توسط cematex در پنل‌های جانبی نمایشگاه و نام بردن از تمام آنها در وب سایت و اپلیکیشن نمایشگاه بود.
پلتفرم ITMA Connect یکی دیگر از نکاتی بود که در این نمایشگاه شاهد آن بودیم. این پلتفرم یکی از جاذبه‌های ایتمای امسال بود که هم از روی لپ تاپ، هم تبلت و هم گوشی‌های تلفن همراه در دسترس همگان بود. این پلتفرم، بزرگترین فهرست دیجیتالی تولیدکنندگان فناوری نساجی و پوشاک در جهان بود که برای تکمیل نمایشگاه ITMA امسال راه‌اندازی شد. بازدیدکنندگان می‌توانستند به‌راحتی به مشخصات غرفه‌گذاران دسترسی پیدا کرده و حتی مسیر دسترسی از مکانی که در آن واقع شدند به غرفه مورد نظر را داشته باشند البته این تمام ماجرا نبود چون توسط این اپلیکیشن بازدیدکنندگان قادر بودند تا نسبت به تنظیم قرار ملاقات نیز اقدام کنند یا حتی نسبت به شبکه‌سازی مبادرت ورزند. هم‌اکنون تمام فعالین حوزه نساجی چه افرادی که از نمایشگاه بازدید داشتند و چه متخصصینی که موفق به بازدید از نمایشگاه نشدند می‌توانند به این پلتفرم دسترسی داشته باشند تا با صاحبان فناوری و تولیدکنندگان بین‌‌المللی که در نمایشگاه میلان شرکت کرده‌اند، وصل و شبکه شوند. از مزایای دیگر این پلتفرم ارائه اخبار روزانه نمایشگاه، نقشه سالن‌ها، رویدادهای روزانه، لایو روزانه ایتما، لیست رستوران‌ها جهت سرو صبحانه و ناهار، مراکز ثبت و رجیستر بازدیدکنندگان، اطلاعات پیرامون نحوه دسترسی به نمایشگاه و نزدیک‌ترین درب‌ها به هر بازدیدکننده و همچنین رزرو هتل و مراکز اقامتی از دیگر امکانات این پلتفرم بود.
در نوزدهمین دوره از نمایشگاه ایتما 1709 مشارکت‌کننده از 47 کشور دنیا آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند که در این بین ایتالیا با 422 غرفه‌گذار و سهم 30 درصدی از کل فضای نمایشگاهی، بیشترین مشارکت را از آن خود کرده بود و سپس آلمان با 198 شرکت 15 درصد و ترکیه با 191 شرکت 12 درصد از کل فضای نمایشگاهی را در اختیار داشتند. در رتبه‌های بعدی چین با 231 شرکت و 7 درصد فضا و همچنین هند با 181 شرکت و 6 درصد فضای خالص نمایشگاهی را داشتند. از طرف دیگر بیشترین فضای اختصاصی به بخش‌های مختلف به قرار زیر بود:
1- بخش تکمیل ( 27 درصد از کل)
2- بخش ریسندگی (13 درصد از کل)
3- بخش چاپ (12 درصد از کل)
4- بخش بافندگی تاری‌پودی (10 درصد از کل)
5- بخش بافندگی حلقوی پودی (10 درصد از کل)
نکته حائز اهمیت فضای اشغال‌شده توسط بخش‌های بازیافت و نرم‌افزارهای مرتبط با نساجی بود که در هر دو مورد شاهد افزایش 2 برابری فضای نسبت به نمایشگاه ایتما 2019 بارسلون بودیم. همچنین Cematex به منظور ارج نهادن به تحقیقات و نوآوری و به‌منظور حمایت از سازوکار تحقیق و توسعه بخشی تحت عنوان Research and innovation Lab را برنامه‌ریزی کرد که در آن از سازمان‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های فعال در این حوزه با تخصیص یارانه‌ای معادل حدود 50 درصد هزینه اجاره‌بهای غرفه‌ها برای 18 متر مربع فضا حمایت نمود.
نکته قابل‌ذکر دیگر آنکه، طبق گزارش آژانس محیط‌زیست اروپا، صنعت نساجی و متعاقبا مصرف منسوجات در حال حاضر چهارمین منبع بزرگ تاثیرگذار منفی زیست‌محیطی در اتحادیه اروپا و عامل تغییرات آب‌وهوایی در اتحادیه اروپا (EU) است. دلیل اصلی این امر رشد بی‌‌امان صنعت نساجی است: بنیاد الن مک‌آرتور اعلام کرد که تولید جهانی منسوجات بین سال‌های 2000 تا 2015 تقریبا دو برابر شده است. و انتظار می‌رود مصرف سالانه پوشاک و کفش تا سال 2030 به میزان 63 درصد افزایش یابد و از 62 میلیون تن کنونی تا 102 میلیون تن افزایش یابد. البته طبق بسیاری از گزارش‌ها صنعت نساجی هم از حیث میزان مصرف آب نیز در مظان اتهام است و هم از بعد آلوده‌کنندگی محیط زیست و منابع آبی.
به همین دلایل و اخباری از این دست و همجنین قوانین حاکم بر اتحادیه اروپا که بعضا به تازگی مورد تایید و تصویب سایر کشورها در تمام قاره‌ها قرار گرفته، سازمان Cematex را بر آن داشت تا اقدامات لازم را در جهت تشویق و ترغیب شرکت‌ها و موسسات ارائه‌کننده تکنولوژی و ماشین‌سازی در اتحادیه اروپا انجام دهد تا باعث کاهش هرچه بیشتر وابستگی به منابع آبی، کاهش آلودگی منابع آب و محیط‌زیست و کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن، بازیافت منابع انرژی و بازیافت فیزیکی گردد. بدین منظور نمایشگاه این دوره بر چهار اصل کلی زیر استوار بود:
– Sustainability
– Circularity
– Digitalization
– Automation

در نمایشگاه ایتما میلان 2023 بحث هوش مصنوعی و اینترنت اشیا از ترندهای اصلی بود و بسیاری از شرکت‌ها سعی کرده بودند که در تکنولوژی‌های ارائه‌شده جایی برای این مقوله باز کنند. از طرفی اتوماسیون نیز از مباحث خیلی جذابی بود که تعداد کثیری از شرکت‌ها بدان ورود کرده بودند. با تلفیق این دو نکته می‌توان احساس نمود که ماشین‌ها قرار است به زودی از انسان‌ها فاصله گرفته و حتی با یادگیری مستمر به‌جای انسان‌ها نیز فکر، تصمیم و اجرا نمایند.
شعار نمایشگاه امسال تحول در دنیای نساجی (Transforming The World of Textile) بود. خالی از لطف نیست که مروری بر شعار دوره قبل ایتما که در بارسلون برگزار شده بود داشته باشیم: Innovation the world of Textile
بدین ترتیب متوجه خواهیم شد که نوآوری جایش را به تحول داده یعنی تا دوره قبل به دنبال نوآوری در نساجی بودیم و الان قرار است تحولی در صنعت نساجی شاهد باشیم. از طرفی اگر دوستانی که از نمایشگاه بازدید داشتند به بیلبوردها و بروشورهای داخل نمایشگاه توجه می‌کردند، متوجه می‌شدند که جمله Force to Redefine the future of manufacturing in Textile، به‌صورت گسترده در سطح نمایشگاه دیده می‌شد. با دقت در این جمله متوجه نحوه نگرش و تفکر هیئت مدیره Cematex و هیئت مشاوران آنها نسبت به آینده و تعیین استراتژی‌های صنعت می‌شویم. مدتی است که اتحادیه اروپا با گردآوری اطلاعات و بازخورهای دریافت‌شده از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مستقر در اروپا پیرامون مشکلات و کاستی‌های صنعت 4.0 به‌طور جد ورود کرده است. کمیسیون اروپا (EC) به مشکل صنعت 4.0 پرداخته است و اصطلاح صنعت 5.0 را مستقیما مورد توجه صنعت قرار داده است. کمیسیون اروپایی توضیح می‌دهد که برای اینکه اروپا «موتور شکوفایی» باقی بماند، باید حتما به عنوان لیدر جایگاه خود را در انقلاب صنعتی بعد تثبیت نماید و الزاما در این راه صنعت می‌بایست انتقال دیجیتال و سبز را رهبری و هدایت کند.

مهم‌ترین نوآوری‌ها، تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلاتی که از سوی شرکت‌های مختلف در نمایشگاه امسال عرضه شده بودند، از نظر شما چه مواردی هستند؟
حقیقتا در نمایشگاهی که هر چهار سال یکبار شرکت‌ها با دست پُر آخرین فناوری و دستاوردهای خود را به نمایش می‌گدارند، نمی‌توان تمام نکات برجسته را نام برد و واقعا در نمایشگاه امسال شرکت‌ها با قدرت ظاهر شده و حرف‌های جدی برای گفتن داشتند. ولی جهت نمونه می‌توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

* شرکت Andritz Nonwoven: امسال اولین سالی بود که شرکت آندریتز با دو غرفه مجزا در نمایشگاه حاضر می‌شد. یک غرفه جهت معرفی آخرین دستاوردها در زمینه انواع روش‌های تولید منسوجات بی‌بافت مانند سوزن‌زنی، اسپان‌باند، اسپان‌لیث، ملت‌بلون و ایرلید و همچنین به‌واسطه شرکت آندریتز لاروش عضو جدید گروه یک غرفه که صرفا به مسئله بازیافت فیزیکی پرداخت. در خلال نمایشگاه، شرکت آندریتز رسما خرید شرکت دن‌وب دانمارک و پیوستن این شرکت به آندریتز را اعلام نمود. با این خرید و اضافه شدن سیستم ایرلید کلکسیون محصولات این شرکت تکمیل گردیده و تنها شرکتی است که تمامی روش‌های تولید منسوجات بی‌بافت زیر یک سقف را ارائه می‌دهد.
شرکت آندریتز با ارائه آخرین دستاورد خود یعنی سیلندر بیضوی PA3000 انقلابی در حوزه سوزن‌زنی به راه انداخت. با این تکنولوژی که در مرحله سوزن‌زنی مقدماتی استفاده می‌شود قادر خواهیم بود تا از طریق کاستن فاصله بین سوزن‌ها تعداد سوزن بیشتری در متر داشته باشیم (در حدود 1280 سوزن در متر در بورد). طراحی جدید و توزیع سوراخ‌ها روی سیلندر باعث افزایش عملکرد و بهبود سطح لایه تا 70 درصد گردید. از مزایای این روش به افزایش سرعت تولید تا 40 متر بر دقیقه و افزایش عرض کاری تا 6.75 متر و نیاز به تعمیر نگهداری کمتر عنوان شده است.
* شرکت TOYOTA: این شرکت در حالی پس از 9 سال از ماشین جدید خود JT910 رونمایی کرد که مدل قبلی آن JAT810 با محبوبیت بسیار بالا در سراسر دنیا و داشتن عنوان پرفروش‌ترین ماشین بافندگی ایرجت دنیا کاملا رضایت تویوتا را جلب کرده بود و این شرکت تصمیم گرفت که پس از 9 سال بالاخره از مدل قبلی دل بکند و مدل جدید ماشین بافندگی خود را رونمایی کند. برای JAT910، مکانیسم سیستم هوا برای جهت ورود نخ پود بهبود یافته است. در نتیجه فشار هوا و مصرف هوا در مقایسه با JAT810 به ترتیب 10 و 20 درصد کاهش می‌یابد. علاوه بر این، محصول جدید با استفاده از موتور اصلی و اینورتر جدید، 10 درصد کاهش در مصرف برق به دست می‌آورد. جدای از چنین پیشرفت‌هایی، استفاده از i-SENSOR، اولین سنسور جهان که زمان پودگذاری را هنگام عبور نخ از داخل نخ تار تشخیص می‌دهد، این امکان را فراهم می‌آورد که فشار هوا بهینه و الزامات پودگذاری به طور خودکار بر اساس منطق تویوتا که از الگوریتم اختصاصی بهره می‌برد محاسبه شود که بالا رفتن بهره‌وری از مزیت آن است.
* شرکت Qmatex: این شرکت بلژیکی که به همراه وندویل تنها بازیگران دنیای بافندگی مخمل به روش تاری پودی هستند نیز از مدل‌های جدید ماشین بافندگی مخمل خود تا عرض 2 متر و برای مخمل کفپوش با عرض‌های بیشتر رونمایی کرد. گفتنی است این شرکت توانایی بالایی در سفارشی‌سازی ماشین‌های بافندگی خاص برای مصارف خاص را داراست، به‌طوری‌که در نمایشگاه از ماشین بافت رگ مصنوعی خود رونمایی کرده بود.
* شرکت آلمانی WEKO: این شرکت که سازنده سیستم‌های تکمیل به روش روتاری اسپری و تکمیل و پوشش‌دهی (کوتینگ) انواع لایه (فیلم، بی‌بافت، منسوجات نساجی، تیشو، چوب و کاغذ) توسط پاشش پودر و سیالات است، سیستم جدیدی را ابداع نموده که به دلیل استفاده از اسپری روتور WEKO-NEO بدون تماس، رنگ‌ها و مواد کمکی به طور همگن در یک یا هر دو طرف اعمال می‌کند. میزان نفوذ را می‌توان با دوز دقیق مقدار اسپری و انتخاب مواد کمکی صحیح در صورت نیاز تنظیم کرد. به دلیل فرمولاسیون بالاتر با برداشت کم همزمان، میزان آب مورد نیاز و در نتیجه انرژی گران‌قیمت مورد نیاز جهت خشک کردن و فشردن (squeezing) و CO2 به طور قابل‌توجهی به حداقل می‌رسد. در این شرایط فشردن کالا نیز دیگر ضرورتی ندارد. رنگرزی بدون تماس اسپری امکانات کاملا جدیدی را در طراحی مد – مستقیما در فرآیند رنگرزی – باز می‌کند.
مثلا رنگرزی یک‌طرفه یا رنگرزی اوردایینگ بدون نفوذ. رنگرزی چند رنگ با استفاده از چندین رنگ در یک محیط یا یکی پس از دیگری (حمام‌های رنگ بدون تماس هستند و بدون آلودگی باقی می‌مانند). با تغییر پارامترهای اسپری، فرصت‌های طراحی جدید و نامحدودی را پیش روی واحدهای رنگرزی و تکمیل قرار داده مانند ایجاد عمدی رگه‌ای، ظاهر قدیمی یا فلفل نمکی و موارد دیگر. تکمیل کالای جین نیز از مواردی بود که شرکت WEKO به‌صورت خاص بدان ورود کرده بود و مطالب جذابی را برای شنیدن ارائه کرده بود.
* شرکت Oerlikon: این شرکت فرآیند EvoSteam خود را برای تولید الیاف اصلی PET در ایتما 2023 معرفی کرد. فرآیند EvoSteam می‌تواند راندمان را تا 12 درصد افزایش دهد، ضایعات تولید را تا 50 درصد کاهش دهد و تا 8 درصد در انرژی صرفه‌جویی کند.
* شرکت Van De Wiele: شرکت Savio از زیرمجموعه‌های این کمپانی معظم پس از سه سال تحقیق و توسعه موفق به عرضه مدل Proxima Smartconer شد که این ماشین بنا بر نسل چهارم انقلاب صنعتی و همچنین اینترنت اشیا طراحی گردیده و از مزایای ماشین جدید می‌توان به سرعت عمل، کاهش میزان وظایف تکراری و دستی، افزایش راندمان و تولید اشاره کرد.
همچنین در حوزه تولید فرش ماشینی شرکت وندویل از سیستم RCF با مکانیزم Fast Creel رونمایی کرد و مدعی است که با 250 دور در دقیقه سریع‌ترین ماشین بافندگی فرش است. همچنین از سایر مزایای این ماشین می‌توان از انعطاف‌پذیری بالا جهت تغییر رنگ سریع و کاهش ضایعات نخ نام برد.
همچنین ماشین USF از سری راهکارهای Fast Creel این امکان را به بافنده می‌دهد تا همیشه کنترل بر تنشن و همچنین حلقه‌ها داشته باشد. در بحث ماشین‌های دستبافت‌گونه این شرکت با عرضه نسل جدید HCE3+ که به ژاکارد یو4 مجهز است جهت تولید ساختار بافت سه‌رپیری و بافت فلت و همچنین امکان طراحی‌های جدید من‌جمله نوشتن متون و جمله اقدام نمود.
* شرکت Xetma Vollenweider: این شرکت آلمانی سوییسی که در زمینه تکمیل مکانیکی فعال است با رونمایی از آخرین متد تکمیل خود انقلابی در تکمیل مکانیکی ایجاد نمود. این شرکت از ماشین جدید خود که انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد را در خلال نمایشگاه رونمایی کرد. این ماشین قادر است که تکنولوژی‌های خارزنی و سمباده‌زنی را به‌طور مداوم و همزمان روی یک ماشین داشته باشد. در ضمن ماشین از طریق انعطاف‌پذیری بالا قادر است که بین تکنولوژی‌های مختلف شیفت نماید تا بتواند به سرعت به تقاضا‌ها جهت تولیدات کوچک اما بسیار متنوع پاسخ مناسبی داشته باشد. این ماشین جهت شرکت‌هایی که تولیدات بسیار متتوع دارند بسیار مناسب است. در این ماشین نیز کماکان Sustainability، Circularity و اتوماسیون به وضوح قابل‌رویت است و نکته مهم دیگر در این ماشین تولید بخشی از انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه جهت کار بر روی خود ماشین است.

* شرکتErhardt Leimer: گروه Erhardt+Leimer که به عنوان یک متخصص در فناوری‌های اتوماسیون، سیستم‌ها، تجهیزات هدایت وب، باز کردن وب و ورودی استنتر، و همچنین دستگاه‌های برش برای برش لبه و برش منسوجات را ارائه کرد.
با این حال، E+L نه تنها در زمینه فناوری اتوماسیون، بلکه با فناوری‌های بازرسی نیز نامی برای خود دست‌وپا کرده است. بر این اساس، این شرکت یک سنسور درز دوخت برای تشخیص درزهای متقاطع، یک حسگر نخ تار و یک فلزیاب ارائه کرد که می‌تواند برای بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و ایمن‌تر کردن آنها استفاده شود. این شرکت، یک سیستم تمیزکننده وب جدید نیز ارائه کرد. یک حسگر به اندازه چشم انسان درزهای دوخت متقاطع را تشخیص می‌دهد.
سنسور درز دوخت که با نام ELSEAMTEX SI 1001 به بازار عرضه شد، به صورت نوری بوده و بنابراین بدون تماس، هر نوع درزی را روی پارچه‌های چاپ‌شده یا تک‌رنگ تشخیص می‌دهد. به خصوص زمانی که تفاوت‌های زیادی در ضخامت وجود دارد، مانند فرش و حوله. نکته جالب اینکه نیاز به اعمال هیچ تنظیمی نیست. در این سیستم نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای اولین بار امکان تشخیص درزهای متقاطع در سطح ادراک انسان را فراهم می‌کند. در این تکنولوژی ما یک فرستنده نوری و یک دوربین ماتریسی با لنز داریم، این سنسور همچنین دارای یک کارت WLAN برای برقراری ارتباط با تلفن هوشمند، تبلت یا هر دستگاه پایانه یا تلفن همراه دیگر است. یک برنامه اختصاصی نیز در دسترس است که با استفاده از آن، به عنوان مثال، درزهای ویژه را می‌توان به صورت آفلاین آزمایش یا تعریف کرد. اگر یک درز دوخت متقاطع تشخیص داده شود، یک خروجی دیجیتال در سنسور سوئیچ می‌شود تا بسته به نوع دستگاه، مثلا غلتک‌های کالندر باز شوند، تیغه برش برای مدت کوتاهی بالا بیاید یا درز باقی بماند تا از طریق دستگاه چاپ دیجیتال بدون ایحاد چاپ از دستگاه عبور کند.
فلزیاب با قابلیت ارزیابی بخش به بخش: در خلال تولید، ذرات ریز فلزی به دلایل مختلف در مراحل مختلف تولید، راه خود را به داخل لایه باز می‌کنند. اگر همه این ذرات شناسایی نشوند، ممکن است صدمات بسیار پرهزینه‌ای بر روی غلتک‌ها و ابزار برشی رخ دهد. علاوه بر این، خطر واکنش‌های کاتالیزوری در پرداخت مرطوب نیز وجود دارد. در نتیجه، کل بخش‌های وب اغلب به ضایعات تبدیل می‌شوند. فلزیابELMETA MDA 1005 / 1006 با اطمینان و دقت کوچک‌ترین ذرات فلز را در کل عرض وب شناسایی می‌کند. در هر بخش (300 میلی متر) یک LED سیگنال‌دهی روی سنسور موقعیت ذره فلزی را در وب نشان می‌دهد. فلزیاب را می‌توان برای انواع منسوجات اعم از وب خشک و مرطوب، منسوجات بی‌بافت و فرش استفاده کرد. این شرکت عملکرد آن در سرعت‌های تولید از 2 تا 500 متر در دقیقه را تضمین کرده است.
تمیزکننده وب جهت کاربرد در تمامی حوزه‌ها: ELCLEAN یک سیستم تمیزکننده وب ماژولار برای حذف گردوغبار و آلودگی‌های مشابه در خطوط تولید است؛ در جایی که ما فضای کمی در اختیار داریم یا محدودیت فضا وجود دارد. این سیستم از اجزایی مانند برس‌ها و غلتک‌های پارچه‌ای و همچنین قطعاتی که بدون تماس عمل می‌کنند مانند فن‌های قدرتمند و سیستم خلاء بسیار کارآمد تشکیل شده است. این سیستم بسته به نیاز مشتری به تمام انواع اجزاء یا فقط با اجزای خاصی بسته به کاربرد مجهز است. فیلترهای این سیستم، دفع آسان ضایعات و کثیفی را ممکن می‌سازد. این سیستم در هر دو نسخه کنسولی برای وب‌های باریک و با امکان پشتیبانی از هر دو طرف و همچنین برای وب‌های عریض موجود است. می‌توان آن را در خطوط تولید ادغام کرد یا به عنوان یک ماشین مستقل از آن بهره برد.
همچنین EL در غرفه خود از ماشین پودصاف‌کن جدیدی که قادر بود سرکجی‌ها و ناصافی‌ها را با دقت بیشتری ارزیابی کرده، تشخیص داده و اصلاح نماید، رونمایی کرد.

* شرکت VUTS: شرکت VUTS یک شرکت قدمت‌دار و با دانش فنی بسیار پیشرفته مستقر در چک است و عمده تمرکز آن بر ساخت و توسعه ماشین‌های بافندگی جهت مصارف بسیار خاص است. یکی از شایستگی‌های این شرکت طراحی و ساخت دستگاه‌های بافندگی با تکنولوژی منحصربه‌فرد جهت بافت شیشه است. در این نمایشگاه این شرکت با دو مدل ماشین DIFA و Camel حاضر شده بود. دستگاه بافنده جت هوا DIFA نمایانگر بعد جدیدی در بافندگی است که برای تولید صنعتی پارچه‌های اسپیسر سه‌بعدی طراحی شده است. پارچه با فاصله متغیر (DIFA = DIstance FAbric) یک عنصر اساسی طراحی به‌ویژه برای کاربردهای مختلف و محصولات متنوع در صنایع مختلف است. پارچه اسپیسر تغییرپذیر، سفتی، دوام و استحکام ساختاری محصول نهایی را همزمان با تغییر شکل و ابعاد افزایش می‌دهد. تکنولوژی CAMEL ADAPTIVE یک فناوری بافندگی جت‌هوا با تکنولوژی بالا است که عمدتا برای بافتن پارچه‌های لنو طراحی شده است. این شرکت یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید ماشین‌های بافندگی جت‌هوا برای بافت پارچه‌های لنو است. گفتنی است که حق ثبت اختراع برای این محصول خاص برای این شرکت محفوظ است.
* شرکت Rieter: به جرأت می‌توان گفت که مهم‌ترین نوآوری شرکت ریتر رونمایی از ماشین ریسندگی جت R70 این شرکت بود، رویدادی که ریتر با هیجان و اشتیاق فراوان در اولین روز نمایشگاه به آن پرداخت و سعی کرد تمام اذهان را به خود معطوف نموده و از ابزارهای تبلیغاتی متنوعی جهت اطلاع‌رسانی هرچه وسیع‌تر این رونمایی بهره برد. این ماشین از 200 واحد/پوزیشن ریسندگی بهره می‌برد که همگی به‌صورت مجزا تولید نخ را انجام می‌دهند. ریتر می‌گوید برای هر اسپیندل به‌طور مجزا یک پیوندزن تعبیه نموده در نتیجه دیگر نیازی به وجود روبات پیوندزن نیست و در صورت تشخیص نخ پارگی در هر چشمه فورا روی همان چشمه نخ پیوند ‌زده می‌شود و در نتیجه راندمان تولید بالا می‌رود. سرعت ماشین در حدود 600 متر بر دقیقه است که در حدود 100 متر بیشتر از رقیب دیرینه ژاپنی است. ریتر مدعی است که توسط این ماشین نیروی انسانی مورد نیاز به شدت کاهش پیدا می‌کند و همزمان ضایعات نیز 50 درصد کاهش می‌یابد. در نتیجه با در نظر گرفتن سرعت تولید و همچنین واکنش آنی نسبت به نخ پارگی و افزایش راندمان و کارایی ماشین، قیمت تمام‌شده نخ به ازای یک کیلوگرم به‌شدت کاهش می‌یابد. همانطور که می‌دانیم بازار اصلی شرکت ریتر تا الان چین بوده ولی الان با ماشین جدید ریسندگی جت ریتر مدعی است که ریسندگی می‌تواند به کشورهای غربی و اروپایی بازگردد.
* شرکت Trutzschler: این شرکت با ماشین‌آلات و تجهیزات زیادی در نمایشگاه حاضر شده بود از خطوط پنبه‌پاک‌کنی گرفته تا ماشین شانه و کشش ولی جذاب‌ترین آنها به دو بخش کاردینگ و شانه محدود می‌شد. در بخش کاردینگ تروشلر با عرضه ماشین کاردینگ جدید TC30i انقلابی در بحث کاردینگ ایجاد کرده بود. این مدل کاردینگ جدید شرکت تروشلر علاوه بر اینکه قطورترین سیلندر و عریض‌ترین ماشین کاردینگ ارائه‌شده به بازار است، دارای سیستم بازیافت روی ماشین کاردینگ است به‌طوری‌که روی ماشین دو نوع ضایعات تیره و روشن را تفکیک و خارج می‌کند که هر دو نوع ضایعات قابلیت فروش داشته ولی ضایعات روشن قابل استفاده مجدد نیز هست. از طرفی تنظیمات روی ماشین به‌شدت دقیق و حساس شده، همانطور که می‌دانیم جهت تنظیم سیلندر با کلاهک از یک فیلر مانند کاغذ استفاده می‌شود ولی در این ماشین جدید فاصله حتی کمتر از ضخامت کاغذ شده!
نکته بعدی در غرفه تروشلر ماشین شانه بود، تا الان به‌طور سنتی ماشین‌های شانه عمدتا دارای 8 پوزیشن بودند ولی تروشلر روی ماشین جدیدش 12 پوزیشن طراحی کرده یعنی 50 درصد تولید بیشتر! و با سرعت 600 نیپ در دقیقه.

ضمن تشکر از توضیحات جامع و ارزنده‌ای که ارائه کردید، اگر بخواهید تجربه حضور خود در نمایشگاه ایتما 2023 را در یک جمله یا پاراگراف خلاصه نمایید، آن جمله یا پاراگراف چه خواهد بود؟
به نظرم بهترین جمله همان شعار نمایشگاه است: تحول در صنعت نساجی و بازتعریف آینده تولید در صنعت نساجی است. زیرا در تک‌تک سالن‌ها این دو جمله کاملا مشهود بود و اهتمام به بازتعریف آینده تولید در صنعت نساجی به همراه تحول در تمامی شرکت‌هایی که نقش رهبری در صنعت را داشته و در لبه تکنولوژی قرار دارند، به‌درستی قابل مشاهده بود که نشان از جدیت شرکت‌های مذکور در این راه دارد و طبیعتا سایرین مجبور به پیروی از آنها خواهند بود. اکثر شرکت‌های صاحب‌سبک و دانش فنی، تمام تلاش خود در طراحی را معطوف به 4 رکن اصلی یعنی sustainability, Digitalization, Circularity و Automation معطوف کرده‌اند.

و نکته پایانی؟
مسئله‌ای که همواره ذهن من را به خود مشغول کرده تحولاتی ژرفی است که در دنیا در حال انجام است نه تنها در نساجی بلکه در تمام حوزه‌ها. و ما صرفا به مثابه تماشاگر غیرفعال به تماشا نشسته‌ایم یا از آن بی‌خبر! حال سوال اینجاست که ما تا چه حد آماده چنین تحولی هستیم یا به چه میزان خود را آماده کرده‌ایم. متاسفانه صنعت نساجی ما نه‌تنها خود را با الزامات و پیشرفت‌های نسل چهارم انقلاب صنعتی هماهنگ نکرده بلکه از انبوهی از ماشین‌آلات فرسوده و مستعمل رنج می‌برد و اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، قطعا در آینده نزدیک در رقابت با سایر کشورهای که از زیرساخت‌های مناسب جهت این امر بهره می‌برند و از تکنولوژی روز در تولیدات خود استفاده می‌کنند، از لحاظ کمی، کیفی، تنوع و قیمت تمام‌شده با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. از بُعد مدیریتی نیز بسیاری از مدیران صنعت با به‌اصطلاح مدیریت حجره‌ای، خیلی تمایلی به همراهی با اتفاقات و تحولات دنیا نداشته و با ماشین‌آلات فرسوده‌ای که در صنعت در حال کار است، آینده درخشانی در انتظار این مجموعه‌های صنعتی متصور نخواهد بود. در پایان از وقتی که در اختیار من قرار دادید، تشکر می‌کنم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا