دیدگاهمطالب ویژهنمایشگاه‌ها

اتوماسیون و هوشمندسازی، دو رکن رقابت در آینده

مصاحبه ماهنامه «صنعت نساجی و پوشاک» با مهندس «امیررضا افشاری» مدیرعامل شرکت «ندتکس» پیرامون نمایشگاه ایتما 2023

به عنوان اولین سوال، کدام یک از شرکت‌هایی که جنابعالی نمایندگی و مدیریت شعبه ایران آنها را عهده‌دار هستید، در نمایشگاه ایتما 2023 حاضر بودند و هرکدام از این شرکت‌ها چه نوآوری‌ها، محصولات، ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های جدیدی را در نمایشگاه عرضه کردند؟
سلام از دعوت شما بسیار سپاسگزارم. تمامی شرکت‌هایی که مجموعه‌ام در ایران نمایندگی و خدمات و پشتیبانی آنها را ارائه می‌دهد، در این نمایشگاه بدون قید و شرط حضور داشتند؛ مگر می‌توان چنین رویدادی را از دست داد! در این دوره، شرکت‌های Nowo، Lafer، Sclavos، Unitex، Kinna، AIKI و ZSK با نمایش ماشین و خط تولید در غرفه و همینطور E-HWA و Mammut با مساحتی وسیع‌تر از ادوار قبلی، پذیرای بازدیدکنندگان بودند.

ارزیابی کلی جنابعالی در مورد نمایشگاه ایتما 2023 در قیاس با نمایشگاه 2019 بارسلون و ادوار قبل از آن و همچنین ویژگی‌های ممتاز و متمایز این دوره از نمایشگاه چیست؟
ابتدا خوب است تاریخچه‌ای درباره نمایشگاه ایتما حضورتان ذکر کنم. این نمایشگاه اولین دوره آن سال ۱۹۵۱ در Lille فرانسه برگزار شد و هر چهار سال یک بار در کشورهای مختلف اروپایی برگزار شده است. مالک و برگزار کننده ایتما، CEMATEX انجمن نساجی ۸ کشور اروپایی است و در این دوره در میلان رکورد بیش از ۱۶۰۰ غرفه‌دار از ۴۴ کشور جهان و بیش از ۱۱۱ هزار بازدیدکننده داشت. این نمایشگاه را ۲۴۰ گروه اتحادیه، نشریه و رسانه در سراسر جهان پوشش و پشتیبانی می‌کردند.
ایتما میلان ۲۰۲۳ نقطه عطفی در تعداد بازدیدکننده و همینطور غرفه‌گذار از جمهوری اسلامی ایران بود. ارتقای سطح بازدیدکنندگان و اشتیاق در پیشرفت و حصول نتیجه در بین ایرانیان حاضر در این دوره موج می‌زد. بعد از سال‌ها، نه فقط هنگام زمان رسمی نمایشگاه بلکه قبل، طی و بعد از آن هنوز دوستانم در حال بازدید از خطوط تولید و کارخانجات ساخت ماشین‌آلات من هستند. چند وقتی بود این مهم کمتر اتفاق می افتاد. این همه جنب‌وجوش و تکاپو، نشان از خستگی‌ناپذیری صنعتگران ما دارد.

با توجه به اینکه موضوع اصلی نمایشگاه «تغییر شکل دنیای منسوجات» بود و موضوعات جدیدی مانند پایداری، بازیافت، استفاده از مواد بازیافتی، کاهش مصرف انرژی و … در ذیل عنوان اصلی نمایشگاه قرار داشتند، این رویکردها را تا چه میزان در نمایشگاه مشاهده نمودید و مخصوصا شرکت‌های خارجی مرتبط با شرکت ندتکس تا چه میزان به این سمت‌وسو حرکت کرده بودند؟
قبل از برگزاری المپیک نساجی، اندیشمندان و تکنولوژیست‌های اتاق فکر نمایشگاه، دستیابی به یک هدف را در دستور کار قرار داده بودند که آن هم «اصلاحات احیاکننده» بود. این اصلاحات احیاکننده، از جنبه‌های مختلفی همچون بازیابی و نقطه‌گذاری مجدد در مصرف، خصوصا موادی که وارد محیط زیست می‌شوند؛ از نوآوری دیجیتالی و هوشمندسازی به طور مثال جوهری که در هد پرینتر پخش می‌شود و فرمول ترکیب رنگ‌ها با هم؛ یا مقدار نمکی که توسط کامپیوتر مرکزی کنترل و اندازه‌گیری و آماده‌سازی برای تزریق در سیستم رنگرزی می‌شود، همه و همه در معنای واقعی کلمه می‌باید «اصلاح و احیا» می‌شدند. در همین نقطه، AI یا هوش مصنوعی وارد این صنعت می‌شود. این هوش مصنوعی است که قابلیت پردازش همه متغیرها برای یک تولید جامع و دقیق را دارد.
در صنعت ما و شاید هنوز در کشورمان اتوماسیون و هوشمندسازی در بین تولیدکنندگان روند کُند و بی‌سروصدایی دارد اما پیش‌بینی می‌نمایم که دستمزد، هزینه، بها یا هر پرداختی، حتی تفاوت زمان صرف‌شده در یک فرآیند هوشمند دیجیتالی در مقایسه با نیروی کار انسانی، منتهی به از دست دادن سهم بازار تولیدات کارخانجاتی خواهد شد که دیرتر به اتوماسیون و هوشمندسازی روی بیاورند، زیرا که در نهایت محصول تولیدشده برای سبد کالای مشتری، گران‌تر شده است.
در صنعت نساجی، بخشی از تولید فیزیکی و بخشی هم فرآیندی است. در فیزیک تغییر ایجاد نمی‌شود، بلکه در «فرآیند» است که امکان تغییر وجود دارد. هرچقدر فرآیندی بهینه‌تر اتفاق بیافتد، تولید ارزان‌تر، به‌صرفه‌تر، با آسیب کمتر به محیط زیست، با کار/ساعت/مزد کمتر انجام می‌پذیرد و در نهایت، محصول در سبد مشتری قرار می‌گیرد.
سازندگان دستگاه نیز با هوشمندسازی روند تولید ماشین‌آلا‌ت‌شان و سپس استفاده و جاگذاری هسته‌های مرکزی با قدرت پردازش سریع داده، برنامه و نرم‌افزارهای مورد استفاده اپراتور و واحد تولید کارخانه، در عرصه «فرآیند» با هم به رقابت پرداخته‌اند. لافر، ماموت، آی-کی ، اسکلاووس و کینا از جمله کارخانجاتی هستند که ماشین‌آلات مورد ارائه‌شان از هوش مصنوعی بهره می‌برند. تکنولوژی پیشرفته زد اس کا، نووُ، یونیتکس و تولیدات ای-هاوا را نیز می‌باید به این مجموعه اضافه نمایم.

اگر بخواهید تجربه حضور خود در نمایشگاه ایتما 2023 را در یک جمله یا یک پارگراف خلاصه نمایید، این جمله یا پاراگراف چه خواهد بود؟
من در کلیه ایتماهای قرن بیست و یکم چه آسیایی و چه اروپایی حضور داشتم و هر بار بعد از پایان نمایشگاه شگفت‌زده‌ام. به‌قول شما، پس در یک جمله: نمایشگاه ایتما «شگرف» است.

علاوه بر این موارد، هر نکته یا موضوعی که در ارتباط با نمایشگاه مایل به طرح آن هستند، عنوان بفرمایید.
دیگر فرصت تمرین وجود ندارد، آینده همین الان است. صنعت نساجی با یک چشم‌انداز و چارچوب جدیدی روبه‌رو شده است. محصولات تولیدی در دنیا، دارای شناسه شده‌اند‌. محصولات و برندها گواهینامه‌های مختلفی برای هر نوع از تولید خود دریافت می‌کنند. پوشاک تولیدشده به‌همراه شناسنامه است. اینها همه شفافیت و احترام به مشتری است. امیدوارم برای ایران و ایرانی هم به‌زودی شاهد آن باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا